Kalusto – kamerat, mikserit, kaapelit – ovat työkaluja, joilla informaatio saadaan siirtymään kohdeyleisölle. Kalusto on investointi, monesti melko suuri sellainen. Kalustoa käytetään niin kuin se ollaan hyväksi havaittu. Miksi sitten kannattaisi enää käyttää resursseista arvokkainta, aikaa, sen kehittämiseen?

Striimien kysynnän valtavan kasvun seurauksena olimme kehittäneet lähetyslaitteistokokonaisuuden, jossa yhdessä vaunussa kulkee melko lailla kaikki tarpeellinen monimutkaistenkin lähetysten toteuttamiseen. Vaunu on selkeä yksikkö, joka työnnetään paikalle ja muutamaa kaapelinvetoa myöhemmin ollaankin lähetysvalmiudessa. Mutta se on myös iso ja painava. Mitä jos lähetyspaikan maasto on vaikeaa, tila ahdas tai hissiä ei ole? Tunnistimme tarpeen kevyelle kompaktimmalle striimauskokonaisuudelle.

Alkoi intensiivinen kehitystyö. Listasimme tarvittavia ominaisuuksia ja mahdollisia yhdistelmiä erilaisia laitteita. Päädyimme hyväksi todettuihin Blackmagic Designin laitteisiin ja alkoi konkreettinen suunnittelu. Millainen ”kuori” laitesalkulle halutaan, mitä materiaaleja miten työstettynä tarvittaisiin muihin rakenteisiin, mitä kaapeleita, muttereita ja muuta sälää pitäisi hankkia? Sitä mukaa kun siirryttiin lähemmäs konkretiaa, lisää kysymyksiä ilmeni. Suunnittelu sisälsi suuren määrän myös piirtelyä, mittailua, kokeilua ja tiedon etsimistä.

Vähitellen kokonaisuus alkoi hahmottua, tarvikkeita voitiin tilata ja alkoi käsityö. Viime hetkellä markkinoille tuli vastaus moneen toiveeseemme: ATEM Mini Extreme ISO -videomikseri, joka saatiin integroitua suunnitelmaamme. Keissin rakennus sisälsi työvaiheita laidasta laitaan: puun, metallin sekä muovin työstöä, elektroniikkaa, ohjelmointia, testausta, jos jonkin näköisen kaapelin vetoa ja lisää testausta. En olisi koskaan kuvitellut voivani hyödyntää näin monipuolisesti osaamistani ja kiinnostustani videotuotantoyhtiön hommissa! Kaiken muun hyvän lisäksi projekti oli myös intensiivinen oppimisprosessi yllättävilläkin osaamisen aloilla.

Useiden (välillä hikistenkin) työvaiheiden, muutaman kantapää-oppimismenetelmän käytön ja lukuisten onnistumisen fiilisten jälkeen uusi striimikeissi oli valmis. Suoritettiin rasitustestejä, studiokuvaukset ja viimeiset viilaukset, ja tuli vähän tyhjä olo. Varsin läheiseksi muodostunut suhteeni keissiin oli muuttumassa, se ei olisikaan enää oma silmäteräni, vaan työkalu kaikkien käytössä. Ensimmäisellä työkeikalla jännitti; mitä jos kaikista testeistä huolimatta jotain tapahtuukin?

Vaan kylläpä oli mukavaa tehdä upouudella striimikeissillä töitä! Roudaus oli vaivaton, käyttöönotto vieläkin nopeampaa, käyttö intuitiivista ja sujuvaa ja purkukin ennätysnopeaa. Monenlainen investointi oli siis kantanut hedelmää. Uusi laitteisto mahdollistaa laadukkaat ja monipuoliset toteutukset ja keissin rakentamiseen käytetty aika toi lisäarvoa niin asiakkaalle kuin käyttäjällekin.

Jälleen kerran suunnitteluvaiheessa tehdyt panostukset tuottivat moninkertaisesti hyvää niin asiakkaalle tuotantojen laadun ja tehokkuuden parantuessa kuin myös meille ajankäytön, käytettävyyden ja pitkäikäisyydenkin kannalta. Ja mikä parasta, työnteko on taas hitusen entistäkin kivempaa!

Valtteri Koponen

Valtteri Koponen on jatko-opiskelujen alkua odottava tekniikan ylioppilas, jota kiinnostaa melkolailla kaikki AV-alan suristimet, automaatioteknologia sekä musiikki. Uteliaalla luonteella ja pitkällä pinnalla saa paljon aikaan!