Aloitetaan mielikuvitusleikillä: Kuvittele, että liityt katsomaan striimiä, johon yrityksesi on käyttänyt runsaasti resursseja ja työaikaansa. Odotuksesi ovat korkealla, sillä tekninen toteutus on toteutettu ostopalveluna. Kuva näyttää ihan terävältä ja kuvaus sulavalta. Äänikin kuuluu selkeästi. Ohjelma alkaa aikataulussa toimitusjohtajan kävellessä lavalle ja alkaessa puhumaan. Mutta siten tapahtuu kauheita – hänen eteensä ilmestyy aivan epäsuhtaisen iso nimiplanssigrafiikka, jossa yrityksenne fontteja ja värejäkin on käytetty aivan väärin…

Näin helposti ja nopeasti sinulle jäi vähän karvas maku suuhun lopputapahtuman ajaksi. Mitä jos grafiikka olisikin ollut tyylikäs, ja olisit vain voinut nauttia toimitusjohtajan kertoessa uusista tulosennätyksistä ja saavutuksista? Little things make the difference.

Huomaamattoman kaunista

Visuaalinen silmä ja grafiikoiden tyylikkyys ovat termeinä hiukan hankalia. Useinhan grafiikoista puhuttaessa kyse on täysin makuasioista – toisen silmään kauhea töherrys saattaa olla toiselle mestariteos.

Usein silti täysin maallikoilta kuulee, että jokin mainos näyttää ”halvalta”. Harva osaa sanoa miksi, mutta päällimmäiseksi mietteeksi tuskin jäi positiivinen ensivaikutelma mainostetusta tuotteesta.

Mainoksen tarkoitus on saada kohderyhmä ostamaan tuotetta ja iskostaa brändi tämän mieliin positiivisten mielikuvien saattelemana. Visuaalinen ilme on yleensä onnistunut ja laadukas, kun katsoja ei edes kiinnitä huomiota siihen, että hän kiinnittää ilmeeseen erityistä huomiota.

Pahimmillaan huonot grafiikat ja kömpelö ilme taas saavat katsojan jopa karsastamaan tuotetta ja jättävät tälle ikävän mielikuvan brändistä. Vaikka itse video olisi teknisesti ollut Oscar-palkintojen arvoista, voi sen pilata välittömästi käyttämällä Comic Sansia. Money not very well spent – mainosbudjetti olisi varmasti voitu käyttää paremminkin.

Visuaalinen ilme on yleensä onnistunut ja laadukas, kun katsoja ei edes kiinnitä huomiota siihen, että hän kiinnittää ilmeeseen erityistä huomiota.

Kokemus ratkaisee

Visuaalisuus ei saa rajoittua ainoastaan videokuvan kauneuteen, sillä se yksin harvoin riittää kovin pitkälle. Isomman kokonaisuuden höystäminen ja marinointi laadukkailla grafiikoilla jättää hyvän maun suuhun. Videotuotannoissa nimenomaan grafiikat usein ratkaisevat, että näyttääkö video laadukkaalta kokonaisuudelta vai täysin Ö-luokan töherrykseltä.

Erityisesti striimeissä taas monipuolisilla grafiikoilla voidaan rytmittää tapahtuman kulkua ja karsia muun muassa hiljaiset ja tyhjät hetket minimiin. Graafisten elementtien merkitys ja määrä ovat huomattavasti nopeasti ajateltua suurempia: alkugrafiikat, nimiplanssit, erilaiset counterit, videoiden tekstianimaatiot, puhujien esittelyt, taukoplanssi, lopputekstit… listaa voisi jatkaa loputtomiin.

Vaikkei makuasioista voi kiistellä, kokemuksesta oppii asian jos toisenkin. Siitä on suuresti hyötyä teknisesti ja visuaalisesti laadukkaan lopputuloksen kannalta. Melkein kuka vain osaa lisätä tekstiä ja yrityksen logon videon päälle – mutta miten tyylikkäästi on sitten ihan eri kysymys. Kannattaa suoraan valita tekijä, joka kuuntelee, uskaltaa kysyä, kyseenalaistaa ja toteuttaa (vink vink).

Joko pilkuntarkasti ohjeesta tai täysin hatusta vetäen

Graafikon töissä jokainen päivä on erilainen. Yhdellä asiakkaalla on selkeä visio siitä mitä haluaa, toinen on täysin avoin kaikille ideoille, ja kolmas taas toivoo yrityksensä brändiohjetta noudatettavan millintarkasti. Jokainen tilanne tarjoaa omat uniikit haasteensa taklattaviksi, mikä pitääkin työn päivästä toiseen mielekkäänä.

Graafikon tulee myös osata lukea rivien välistä. Esimerkiksi pyörää ei tule keksiä uudelleen, jos asiakasyritys on jo ennestään hyödyntänyt tiettyä tyyliä esimerkiksi nimiplansseissa. Omatoiminen tutkimustyö muun muassa asiakkaan sosiaalisen median kanavia selaillen kannattaa – asiakas arvostaa tehokkuutta ja omatoimisuutta. Samalla saa itse astetta syvemmän näkökulman yrityksen viestintätyyliin, jota pidän olennaisena osana graafikon työssä.

Leikkaajan ja graafikon tehtävät usein limittyvät, mutta niiden jaottelu kannattaa. Kun leikkaaja voi keskittyä täysin magiikan tekemiseen aikajanalla, jää grafiikoille yhtä lailla aikaa laittaa pensseli heilumaan. Molemmat työskentelevät heitä aidosti kiinnostavan asian parissa, joten toiminta on tehokasta ja laadukasta.

Asiakaskokemus on tehokkaampi ja miellyttävämpi, kun asiakkaan ei tarvitse poukkoilla eri yritysten välillä hakemassa toiselta graafista ja toiselta videotuotantoa.

Kokonaisvaltaista palvelukattausta täydentämässä

Asiakaskokemus on tehokkaampi ja miellyttävämpi, kun asiakkaan ei tarvitse poukkoilla eri yritysten välillä hakemassa toiselta graafista ja toiselta videotuotantoa. Kun kaikki graafiset materiaalit suunnitelleen ja toteutetaan ”in-house”, voidaan toiveita ja tilauksia toteuttaa matalalla kynnyksellä joustavasti.

Eikä siinä vielä kaikki! Asiakkaalle voidaan esimerkiksi videon teeman pohjalta rakentaa valmis konsepti elementteineen seuraavia videoita odottamaan – tai vaikka kokonainen yritysilme. Vain taivas on rajana, kysy rohkeasti!

Näin lopuksi palaan aiempaan esimerkkiini – Little things make the difference: Meillä Inspiroivalla jokaiseen striimi- ja videotuotantoon kuuluu täysin kustomoitujen grafiikoiden suunnittelu ja tuottaminen asiakkaan toiveiden mukaan. Me emme käytä valmiita keikalta keikalle kiertäviä pohjia, vaan jokainen asiakkaamme saa uniikit, henkilökohtaiset grafiikat. Tämä on osa Inspiroivan palvelulupausta tuottaa aidosti uniikkia, nuorekasta ja ennen kaikkea Inspiroivaa materiaalia.

Aatu Heikkonen

Aatu Heikkonen on ekonomiksi opiskeleva Inspiroivan perustajajäsen, joka perusti ensimmäisen yrityksensä jo vuonna 2014. Aatun vapaa-ajan kiinnostuksen kohteisiin kuuluvat autot, pienpanimo-oluet sekä valokuvaus.